Nationale feestdag, werken en wc-strategie - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Nationale feestdag, werken en wc-strategie - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Nationale feestdag, werken en wc-strategie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

17 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Nationale feestdag in PNG vandaag (Independence), ook de Arammba's vieren mee. Maar de vertalers werken gewoon stevig verder. Vandaag zijn de mannen in Romeinen bezig, en dat gaat een stuk sneller dan per e-mail...

Marco schrijft:
Allereerst de groeten van Katawer en Faytaw en Mbatawa. Katawer bidt dat God bij jullie zal zijn in alles wat gebeurt bij jullie tijdens
mijn afwezigheid.
Over gistermiddag valt niet zoveel nieuws te vertellen. Behalve dat ik
vergeten was te noemen dat die ochtend twee motoren uit Sota (Indonesië, net over de grens) aankwamen en dat de berijders een soort markt opzetten (4 man) Om drie uur kwam dan eindelijk de auto uit Morehead. Iedereen zat op het beloofde geld voor Independence te wachten. De afgevaardigde (een Arammba man uit Morehead
die ik ken, maar z'n naam vergeten ben) was aangekomen. We hebben ons werk
hiervoor even onderbroken (het was trouwens erg warm, dus dat kwam goed
uit). In elk geval blijkt dat Katawer namens de mensen in Kiriwo 2000 kina in ontvangst mag nemen omdat het dorp heeft gewerkt aan het onderhoud van de weg naar Gowi (noordelijk Arammba-dorp, zo'n 9 uur lopen).
Deze man vertrekt naar Gowi (zijn geboorteplaats) met de auto en
vanmorgen hoor ik tijdens het ontbijt (een oude man kwam langs
om dat te vertellen) dat de auto twee keer in een gat is gezakt omdat de planken eroverheen rot waren. Ze moesten de auto opkrikken en planken
eronder leggen totdat hij weer genoeg hoogte had om uit het gat te rijden. Twee keer gebeurde dat, op de heen- en terugreis.
We hebben gistermiddag goed gewerkt en we komen maar liefst tot 4:20. Dit overtreft mijn stoutste verwachtingen en met deze snelheid kunnen we een heel eind in Romeinen komen. Katawer zegt dat hij blij is dat ik hier nu ben, omdat Romeinen zo moeilijk is; het is goed om het met elkaar te bespreken en niet per e-mail. Dat is ook waar, want het
brainstormen (met de andere mannen erbij) en verzinnen van alternatieven gaat nu direct achter elkaar en niet per enkele e-mail tegelijk.
Die avond zijn we wel doodop en ik ga vroeg naar bed, ongeveer kwart over 8. Ik heb lichte hoofdpijn dus met een paracetamol gaan slapen. Maar nog steeds kom ik twee keer nacht m'n bed uit omdat m'n blaas nog niet gewend is aan de
grote mok koffie na het eten. Toch wil ik dat niet laten omdat ik me door de dag heen vrij dorstig voel. Ik drink dus veel.
Ik heb trouwens een nieuwe strategie ontwikkeld voordat ik op de wc-bril ga zitten. Eerst bril omhoog, met mijn hoofdlamp de kakkerlakken schrik aanjagen en eventueel een paar keer de bril op en neer slaan om de beesten weg te jagen.

Terug naar vandaag: De spelen voor Independence gaan nog door in het dorp. De mars en het hijsen van de vlag is niet doorgegaan omdat de vlag in de lagere school ligt. De hoofdmeester is naar Daru gegaan en die heeft de sleutel, dus konden ze
daar niet bij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 47364

Voorgaande reizen:

07 September 2008 - 07 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: