Nieuwe tuinentijd, Romeinen H8,en slang in de wc! - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Nieuwe tuinentijd, Romeinen H8,en slang in de wc! - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Nieuwe tuinentijd, Romeinen H8,en slang in de wc!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

21 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby


In de lunchpauze check ik eerst e-mail. Soms moet je een poos op je beurt wachten omdat de frequentie bezet is. Daarna krijg ik een kokosnoot te drinken en eet wat van het zachte vlees. Het is erg rustig en Katawer vertelt me dat de mensen van het dorp met z'n allen een gezamenlijke tuin aan het maken zijn. De eerst fase is het vrijmaken van de grond van allerlei boompjes en struikjes. Dus ik denk dat de kokosnoot de lunch wordt, maar wordt daarin beschaamd want er ligt zowaar een rond brood op ons te wachten. Ik denk dat dit het laatste meel was wat ik had meegebracht. We eten dus brood met noodles(instantmie). We zijn met z'n drieen, Faytaw, Katawer en ik. Mbatawa is die ochtend vertrokken naar z'n eigen dorp Sedewi om z'n vrouw te zien. Hij komt zondag terug.
Na het eten beginnen we aan Hoofdstuk 8 en we eindigen die middag rond half zes met vers 17. Morgen (zaterdag 20e dus) willen we hoofdstuk 8 afkrijgen. Maar we krijgen ook nog Guni(de juf) in de middag die ik wegwijs wil maken met scannen om zo schoolmateriaal te kunnen maken. Hopenlijk hebben we genoeg zon. Er hangen witte wolken in de lucht, maar tot nu toe laden de accu's nog steeds op. Ik heb
ook nog het een en ander aan printwerk te doen. Misschien doen we dat morgenmiddag maar.
We streven ernaar om in elk geval tot hoofdstuk 11 te komen (als ik dat niet eerder geschreven heb) op woensdag, dan hebben we het moeilijkste deel van Romeinen wel zo doorgewerkt. Ik vind het zelf erg bevredigend om de vertaling te zien en ben benieuwd hoe jij(Alma) het vind als je het terug gaat vertalen.
Vrijdagavond weer het befaamde mens erger je niet spel dat we in het zendingshuis vonden. De kinderen van Katawer zijn er dol op.
Het weer zaterdagochtend was heel goed. Veel zon, om 8 uur leek het
al midden op de dag. Goed voor de accu's dus. De nacht was ook super helder.
Toen ik gisteren naar de wc moest zag ik een sterrenhemel zoals ik hem lang niet gezien heb. Prachtig en adembenemend. De maan scheen vanacht ook zo helder dat hij door de spijlen van het 'raam' in mijn gezicht scheen. Ik werd er wakker van. Trouwens ik vergeet het 'hoogtepunt' van gisteravond nog
te vertellen, want toen ik voor het naar bed gaan de wc inliep lag daar een lang kronkelend gevaarte achter de wc! hij had een afwisselend lichte en donkere huid (soort geblokt). Gelukkig zag ik hem direct toen ik in de 'deur'opening stond
(ik heb zo'n hoofdlamp op) en heb direct mijn zwager te hulp geroepen. Met zijn speer kwam hij op de wc af. Maar het dier was al weer verdwenen. Dat is niet zo'n prettig idee, want waar zit hij nu? Je zit dan daarna wel even heel anders op de wc! Het kan zijn dat hij in een gat bij de wc woont. Katawer gaat het uitzoeken.
Vanmorgen zijn we weer verder gegaan met H8. Ik zou wel willen beschrijven
hoe die gesprekken gaan, maar dat is lastig. In elk geval hebben we een tijd geworsteld met vers 20 waar staat 'niet omdat zijzelf wil". Dat moet je maar eens opzoeken. In de pauze spreken we wat over Paulus door. Katawer merkt spontaan op: "De mensen zullen dit mooi vinden om te horen als er een workshop (van Romeinen) is". Dat geeft me dan weer een voldaan gevoel.


  • 20 September 2008 - 23:35

    André:

    Ha Marco!
    Wat goed dat je nu zo rechtstreeks met Katawer en de anderen aan de slag kunt en dat het goed gaat. Theologisch stevige stof, ook Romeinen 9-11! Morgen (bij jou vandaag)doen we voorbede voor je /jullie in de doopdienst. Groet de betrokken medewerkers met Filippenzen 1:6 en voor jezelf ook extra nabijheid van God toegewenst vanwege het gemis van je family.
    Hartelijke groet, André.

  • 21 September 2008 - 18:43

    Kees Van Der Blom:

    Sjonge, bij jullie naar de WC gaan is heel wat avontuurlijker dan bij ons in Houte. Ik heb hier thuis heel andere beelden. Ik lees dat jullie met de MAF vliegen. In het NCRV blad VIER lees ik net dat de MAF een nieuw ontwikkeld vliegtuigtype ter vervanging van de Scessna gaat introduceren. Schijnt een erg revelutionair model te zijn. De Kodiak 100. Wat een totaal andere wereld zie ik voor me als ik jouw artikel lees. Wat een impact heeft het vertalen van de Bijbel op mensen in PNG. Wat voor ons allemaal zo gewoon is is daar hot news. Bijzonder. Het ga je goed daar, Marco. Kijk goed uit op de WC. Koppie erbij houden en niet te veel naar de sterren kijken. Doe een hartelijke groet aan zwager Katawer. Groet van zwager Kees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 84
Totaal aantal bezoekers 47362

Voorgaande reizen:

07 September 2008 - 07 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: