Galaten klaar! voorbereiden voor het eindfeest - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Galaten klaar! voorbereiden voor het eindfeest - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Galaten klaar! voorbereiden voor het eindfeest

Door: webmaster

30 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Maandagochtend waren we om kwart voor elf klaar met de dorpscontrole van Galaten! Katawer gaf me een hand en zei tegen me: God bless you. Iedereen wil trouwens de tien geboden hebben. Dus we hebben besloten om bij het certificaat dat we gaan maken voor iedereen een A4-tje met de tien geboden erbij geven. Wat is het toch bijzonder dat mensen een bijbeltekst graag in handen willen hebben.
Maar even terug naar gistermiddag. De lunch bestond uit sago met koffie.
Een vrouw uit Mukfi kwam me nog een speciale sago brengen in bamboe bladeren (geri trañg). Het was op het vuur gebakken en door de sago was kokosnoot gemengd. Lekker mals. Het regende, maar nadat de regen wat gestopt was zijn we naar het zendingshuis gegaan (waar de radio en de computers staan). Ik heb Katawer geleerd hoe hij nieuwe mappen moet aanmaken op de computer, zodat er voor elk dorp er een eigen map is om het lesmateriaal op te slaan. De leerkrachten van Keru(daar wordt een heel andere taal, het Neme gesproken), Mukfi en Meru waren er.
Ik heb hen eerst een demonstratie scannen gegeven, inclusief opslaan en in Word invoeren en tekst eronder schrijven. Iedereen mocht het een keer proberen. Leuk om te zien hoe spannend ze dit vinden. Dat je zo'n plaatje kan vergroten of kan bewerken, daar schudden ze gewoon hun hoofd bij van verbazing! Maar het is een grote hulp. De Keru-leraar had de Arammba-boekjes die we hebben gegeven allemaal in zijn taal vertaald. Hij wil van alle drie 4 grote boeken en 20 kleine boekjes. Dus die bestelling is al binnen.
Hierna kwamen de mensen uit Mukfideben op bezoek die ik had uitgenodigd. Ik heb ze de
geluidsopnames van jullie (Alma, Anja en Kees) laten horen. Yayfe(de dominee), Bey(zijn vrouw) en Barira(de 'burgemeester') tonen best wel emotie als ze jullie horen. Ze vinden het ook grappig om ons uitzicht met buiten-wc in Mukfi op mijn computer te zien als bureaublad. Ik heb ze ook oude foto's uit de begintijd laten zien die we ingescand hebben. Van het huis bouwen en onze eerste tijd in het dorp. We hebben natuurlijk jullie gebeld. Voor hen onbegrijpelijk dat dat kan! Yayfe was tot tranen bewogen bij het horen van de stem van zijn zus(Alma). Na mijn avondbad aten we yams, rijst en bushrat (ngaran). Die hadden we trouwens ook in de ochtend bij het eten. De buurman had er drie gevangen die nacht.
Zondag avond was er ook nog een kerkdienst. We hebben veel gezongen. Vooral rustige (aanbiddings)liederen. Medua(de oudste broer van Katawer) had de leiding. Er was geen licht in de kerk want de petrolium is op in het dorp. Dus een enkeling heeft een zaklamp bij zich die hij laat schijnen. Er was geen preek maar na het zingen mocht ieder zeggen wat hij wilde. Bijvoorbeeld wat ze van de preek vonden van
die ochtend. De tien geboden hebben de mensen toch wel onder de indruk
gebracht. Dat God ons gezegd heeft hoe we ons leven moeten veranderen en niet dat God het zelf wel even voor ons doet.
De community school is vandaag begonnen. De leerkracht was afgelopen zaterdag laat in de middag aangekomen. Maar vandaag was er dus weer school. Ook de Elementary School gaat weer beginnen. Maar ik hoor later van Katawer's dochter dat de kinderen vandaag eerst het gras moeten maaien (met de hand met hun bushmessen). Misschien beginnen ze dan morgen echt.
We zijn dus klaar met Galaten. We eten nog wel gezamenlijk de
middagmaaltijd. Dan gaan er mannen de bomen omkappen bij de landingsbaan waar de piloot vorige week last van had. Hij had het al vier keer gezegd tegen hen,
en was er behoorlijk 'ziek van' op z'n australisch. Maar Katawer kondigde het gisteren al af, want ze willen niet dat bij mijn vertrek de landingsbaan officieel gesloten wordt. Dus dat is mooi, er wordt aan gewerkt.
Dominee Yayfe en nog iemand waren vanmorgen niet in de workshop. Blijkt dat die twee vannacht met honden zijn gaan jagen. Ze hebben twee herten gevangen. Eentje
lag al min of meer geslacht bij de kookplaats van de vrouwen.
Vandaag ben ik vroeg met de e-mail. Het leek een hele zonnige dag te
worden maar er komt toch langzaam weer wat bewolking aan. We gaan eerst maar eens wat certificaten printen en dan later op de middag de verbeteringen invoeren. Ik ben benieuwd hoe lang dat duurt want er zijn heel wat correcties gemaakt. De mensen hebben erg goed meegedaan!

• 01 Oktober 2008 - 19:41

Woutje En Tiny Kr.:

Hoi Marco,
    Van tijd tot tijd lezen we je verhalen. Wat bijzonder om je te volgen op zo'n afstand. We begrijpen dat de mensen het heel erg waarderen dat je bij ze bent, en natuurlijk in het bijzonder Katawer. Geweldig zo veel er gedaan wordt door jullie met elkaar. Dat is hard werken geblazen. Heel apart dat ook daar het weer zo heel anders is als anders.De tijd begint al weer op te schieten. Fijn dat jij je ook daar weer thuis voelde. We wensen je nog goede dagen en een voorspoedige thuis reis en een behouden aankomst toe. Liefs W. en T.

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008