Weinig zon; toekomstplannen van Katawer... - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Weinig zon; toekomstplannen van Katawer... - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Weinig zon; toekomstplannen van Katawer...

Door: webmaster

24 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Met het weer zit het vandaag niet mee. Er is veel hoge bewolking. De zon komt nauwelijks door, maar net genoeg om op de computer te werken. Het hoort niet bij het seizoen hier. Katawer denkt ook dat het klimaat hier aan het veranderen is. Het hoort immers droog te zijn.
Ik ga weer even verder vanaf gistermiddag.
Mbatawa was teruggekomen en hij had geen succes gehad met het vinden van
zijn hert (met de besi-pijl in zijn rug). We kregen een zware lunch met vlees en yamsoep en een paar heerlijke eetbanaantjes(De Arammba's hebben heel veel soorten bananen, groot, klein, verschillende geeltinten, verschillende smaken, grootste onderscheid maken wij zelf in eet- en kookbananen) .
We gaan gestaag verder met Hoofdstuk 9. Katawer maakt een aardige opmerking tijdens de koffiepauze: "Eerst kon ik alleen maar over een paar memory verzen uit Romeinen (s)preken die makkelijk in het Engels te begrijpen waren. Want er is veel dat ik in het Engels erg moeilijk vind. Maar nu het vertaald is in het Arammba kan ik echt over de Romeinenbrief (s)preken."
Katawer is de dedication (feest als het Nieuwe Testament klaar is) ook al aan het plannen. Hij denkt aan 1012. Ieder dorp moet een varken gaan vetmesten voor het feest dan. Dan kunnen ze die slachten voor alle bezoekers. Om een varken slachtklaar te maken kost ongeveer 3 a 4 jaar.
Om half zes zijn we gedwongen te stoppen (wat nog niet eens zo'n slechte tijd is) omdat de accu's helemaal leeg zijn getrokken en de inverter het niet meer kan trekken. We zijn tot H9 vers 28 gekomen. Best wel lastige verzen die hier tussen zaten.
Mijn nieuwe naamgenoot is vanavond langs geweest.(Marco mag hem wel zien, maar niet aanraken het eerste jaar! tot er een speciaal naamgenootjesfeest geweest is) Ik heb foto's van hem genomen en van de moeder en een klein kadootje gegeven en de moeder een stuk zeep. Vanmorgen hoorde ik dat er weer een
baby geboren is in de bush. (Het is gebruikelijk dat Arammba vrouwen naar de bush gaan voor de bevalling -dat kan even buiten het dorp zijn. Als de navelstreng is afgevallen komen ze pas het dorp in.)
Na het eten een spelletje mens erger je niet (en ondertussen luister ik ook naar de wereldomroep en hoor dat AZ met 1-0 van PSV heeft gewonnen en dat Ajax-Feynoord 2-2 is geworden. Met commentaren van van Gaal en van Basten.
Toch wel grappig van zo'n klein radiootje. De ontvangst is niet altijd even bar en je moet hem constant richten om er wat verstaanbaars uit te krijgen. Maar
zoals je ziet krijg ik zo hele belangrijke informatie wel door ;-).
Ik lees nog wat en ik leer de familie van Katawer het lied 'Laudate Dominum'. Overdag had ik het al aan Katawer voorgezongen. En hij vond het wel mooi. Het is ook
heel eenvoudig te vertalen in het Arammba. Dus we hebben dat een aantal keren geoefend gisteravond. Tijdens de workshop gaan we het ook zingen. Ze vinden het razend interessant om te horen dat het in een oude kerktaal is.
Geeft ze misschien een beetje een gevoel van verbondenheid met een
wereldwijde kerk.
Ik heb vannacht goed geslapen. Vanochtend een licht ontbijt. Sago met suiker-koffie-melk-water. Wel jammer van de bewolking. Ik had gehoopt op meer zon. Misschien morgen. Want dan moeten we ook gaan printen. Zelfs nu midden op de dag komt de zon nauwelijks door. De temperatuur blijft wel rond de 28
graden. Maar het voelt niet echt warm aan. Het is meer de benauwdheid van het vocht in de lucht die een klam gevoel geeft.
Medua(de oudste broer van Katawer) komt vanmorgen ook even kijken. Hij heeft wat radioboodschappen en hij blijft tot de koffie bij het vertalen. Het vers in 10:4 helpt hij mee vertalen:
Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft....in Christus is de wet tot uitwerking of tot vrucht gekomen...vertalen we in het Arammba. Vond ik zelf wel een mooie vertaling.

• 24 September 2008 - 16:00

Kees Van Der Blom:

Sjonge, dat je in het dorp zo afhankelijk moet zijn van zon die er dan niet is. Is er niet iets met een fietsaandrijving te regelen of zo ? Windenergie ? Foto's zijn erg mooi. Wat een natuur. Succes met de voortgang van de vertaling. Goed werk. Groet aan zwager Katawer.
    ZwagerKees

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008