Bang voor de witte geest; 10 geboden spreken aan - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Bang voor de witte geest; 10 geboden spreken aan - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Bang voor de witte geest; 10 geboden spreken aan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

29 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Vanmorgen heb ik dus gepreekt. Verschillende mensen hebben gezegd dat het gafu taxwe (goede woorden/boodschap) was. Yayfe (de dominee van Mukfi) en zijn gezin zijn na de dienst bij mij in huis (van Katawer dus) geweest en ik heb ze de kadootjes gegeven. Wat Yayfe tijdens de workshop vooral aansprak was dat de heidenen nu ook Abraham
als vader hebben door het geloof.
Toen ik gisteren(zaterdag) terugliep van het e-mail versturen en op weg was naar de kerk waar Katawer al aan de voorbereiding bezig was, kwam ik een jongetje tegen die erg in zijn spel verdiept was. Toen hij me aan zag komen liep hij huilend weg. Vervelend vind ik dat! Z'n moeder was een van de vrouwen die hielp met koken. Dus toen ik zag dat hij daarheen liep ging ik hem maar een hand geven. 'Hij spreekt jouw
taal' zeiden ze om hem gerust te stellen. Dat was toch wel aardig. Soms maken ze de kinderen nog wel bang met de 'witte geest' die hen hoort huilen!
We werken tot half zes door en we zijn klaar met hoofdstuk 5. Het laatste hoofdstuk laten we tot maandagochtend. Het begint te stortregenen, daarom duurt het
nog een uur voor we de kerk uit zijn. Yayfe vertelt me hoe zijn vrouw Bey alle spullen had schoongemaakt omdat ze hadden verwacht dat ik naar Mukfi(-deben) zou komen. Gelukkig is ze over de teleurstelling heen en is ze in plaats daarvan hierheen gekomen. Na het avond eten ben ik even in slaap gevallen. Het is wel zwaar zo'n week en ik ben toe aan rust.
Vanochten toen ik uit de wasplaats kwam zag ik een klein zwart slangetje op het looppad. Eigenlijk wat toevallig dat ik hem zag, omdat ik net stopte omdat m'n neus jeukte. Gelukkig was het beest snel vertrokken. Toch weer oppassen!
Vanmorgen moest ik preken en de eerste bel was al gegaan. Na het eten begin ik te schrijven
en als ik m'n pen neerleg luidt de tweede bel. Alsof het klokwerk is. De tien geboden heb ik op het bord geschreven. Ik verwonder me nog steeds over hoe weinig bijbelkennis mensen hebben, ondanks dat sommigen met grote engelse bijbels rondlopen. Het is meer status dan dat men ook weet wat erin staat. Ook Galaten is helemaal nieuw voor ze. Barira (de burgemeester van Mukfi) is gecharmeerd van de vergelijking van Sara en Hagar. Hij wil daar een kopie van en ook van de tien geboden
willen mensen een kopie. (Nb Als je bedenkt dat het woord voor zonde 'het breken van Gods wet' is, en vergeving 'het kwijtschelden van de straf voor het breken van Gods wet', niet verwonderlijk dat het voor hen interessant is...(alma))
Vandaag ga ik maar eens wat presentjes uitdelen aan de mensen uit
Mukfi. Vanmiddag heb ik met hen afgesproken. Verder is er niet veel te melden voor vandaag. Het is dus weer erg bewolkt maar nog geen regen. Een raar seizoen. Yayfe zegt dat het ook zo was in de tijd van de voorouders.
Ik bel dan zo ergens tussen half negen en negen uur jullie tijd, met een hoop mensen uit Mukfi om me heen. Dus bereid je maar vast voor in het Arammba. Ik ga ze ook jullie geluidsopnamen laten horen en wat foto's laten zien.


  • 29 September 2008 - 20:11

    Kees Van Der Blom:

    Ben benieuwd naar de geluidsopname.

    Groetjes,

    ZwagerKees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 47358

Voorgaande reizen:

07 September 2008 - 07 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: