bevallingscomplicaties, een vliegtuig geland - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu bevallingscomplicaties, een vliegtuig geland - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

bevallingscomplicaties, een vliegtuig geland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

25 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

E-mail versturen was gisteren een hele uitdaging vanwege de bewolking. En hoewel het er vandaag beter uitzag in de ochtend, stort de regen nu ook neer. Ik moest verschillende keren verbinding zoeken en het lukte me net e-mail te versturen, maar ophalen ging niet. Maar na enkele pogingen was er net genoeg licht om energie te geven voor het binnenhalen van jullie e-mail.
Dit e-mail moment is toch belangrijk voor me.
Half zes viel de stroom weer uit omdat de accu's leeg waren en de inverter het niet meer trok. We waren tot Romeinen 11:9 gekomen.
Het wassen in de rivier kan deze avond niet doorgaan vanwege de regen. Mijn slaapkamer is gelukkig droog gebleven(op het dak ligt losse papierachtige boomschors, het 'raam' bestaat uit spijlen/stokjes). Elke ochtend zet ik zowiezo mijn matrasjes tegen de muur om te luchten, zover mogelijk bij het raam vandaan. Mijn laken hang ik op en ook de kussensloop en mijn pyama. Ik heb twee lijnen in
de kamer waartussen het muskietennet hangt. Dus aan weerszijden van mijn
slaapplek kan ik een en ander ophangen. De kussensloop had het dichtst bij het raam gehangen en is wat vochtig. Verder valt het mee. Wist je trouwens
dat mijn waterzak ook als kussen gebruikt kan worden? Het water is zelfs koud
(tenzij het mijn verbeelding is.. maar mijn nek voelt koud aan)
Ik heb mezelf de luxe veroorloofd om gisteren eens een doosje minimints in mijn zak te steken. Dat smaakt toch fantastisch en geeft even een heel andere smaak in mijn mond. Toch een gekke gedachte dat ik die een paar weken in de Xenos heb gekocht voor dit doel. Dat er zelfs zoiets als Xenos bestaat lijkt hier onwerkelijk!
Katawer is erg gemotiveerd om Romeinen af te maken. Hij hoopt eigenlijk dat de workshop zaterdag al klaar is, zodat we volgende week ook nog wat verder kunnen werken.
Van het andere babytje dat in de bush geboren is, zijn moeder en kind nog steeds in de bush en er zijn wat complicaties. De placenta wil er niet uitkomen en het is al de tweede dag. Het meisje dat het gebaard heeft is niet getrouwd hoor ik. Hopenlijk brengen ze het een niet met het ander in verbinding. De medical heeft contact met dr. Addy (in Rumginae, waar we gewoond hebben) gehad. Als het morgenochtend nog niet eruit is, dan komt er een vliegtuig. Aan Morehead wordt ook gedacht, maar er lijkt geen benzine genoeg om een auto te sturen.
Om half zeven stopt het met regenen. Ik hoop maar dat de zon morgen meer
schijnt. Ook omdat we dan wat willen printen voor de workshop Donderdag.
Vanochtend wordt Katawers haar geknipt. Een jonge man knipt zijn haar, het valt me op dat hij het in één keer, met één hand knipt, zonder met z'n andere hand het haar van Katawer aan te raken. Gelukkig is het weer wat beter. De zon probeert af en toe door te komen en er zijn een paar plekjes blauwe lucht zichtbaar. Iemand die even langskomt klaagt over de regen want de nieuwe tuin die ze aan het maken zijn is nu helemaal nat en onbewerkbaar.
Over de situatie van moeder en baby zijn tegenstrijdige berichten. Sommigen wisten te vertellen dat gistermiddag de placenta al naar buiten was gekomen.
Volgens Katawer nog niet. We beginnen een half uur later vanochtend omdat ze over de radio contact met de piloot proberen te krijgen. Het lukt hen niet,
maar later hoor ik toch dat het programma is dat het vliegtuig hierheen komt. Dan even later komt er een vrouw aanrennen dat de placenta eruit is gekomen. Dat nieuws wordt doorgegeven, maar het vliegtuig komt toch, met een
Arammba passagier (Biri). Ook is er radio contact met Mukfi en die vertellen dat Yayfe en Wayku Tew met hun gezinnen onderweg zijn. Urfu gaat vandaag met de fiets weg. Wadjin is net teruggekomen uit Gwaxu waar ze spelen hadden voor independence, dus die komt misschien nog later.
De piloot komt aan en we onderbreken het werk. Het is wel prettig om even
een andere blanke te zien. Hij probeert hier bij te tanken, maar de pomp is kapot. Dus een hoop werk voor niets. Hij vertrekt met een leeg vliegtuig.
We werken nog een half uurtje voor de lunchbreak. We komen tot 11:16, een wat lastiger gedeelte.


  • 25 September 2008 - 22:07

    ZwagerKees :

    Sjonge, het valt niet mee om in zo'n gebied te bevallen en om te gaan met de naweeen. Succes met de Romeinen. Ik hoop op zon en goed weer zodat jullie weer wat verbinding kunnen krijgen. Het is erg leuk om de berichten te lezen en te volgen. Ik log 's avonds meestal even in. Ik heb vanavond eindelijk m'n scriptie in kunnen leveren. Dat deden we als groep waarbij alle scripties aan de studieleider werden overhandigd. Daarna hebben we in Den Bosch een vaartocht over de Dieze gemaakt. Half onder de stad door met een gids in een elektrisch bootje. Erg interessant. Daarna lekker gegeten in de eterij. Hiermee hebben we een intensief traject van twee jaar studie afgerond. Nu nog de scriptieverdediging en dan in december afronden. We hebben een klein bandje opgericht waarmee we een klein optreden gaan doen. We zingen een aantal nummers van de Amazing Stroopwafels. Ken je die nog ? Rotterdamse straatmuzikantenband. Erg leuk. Ik stuur wel eens een file-tje. Sterkte met alles en groet aan zwager Katawer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 88
Totaal aantal bezoekers 47359

Voorgaande reizen:

07 September 2008 - 07 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: