de eindceremonie van de workshop - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu de eindceremonie van de workshop - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

de eindceremonie van de workshop

Door: webmaster

04 Oktober 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Om half vijf die avond was iedereen gereed voor het eindfeest. Er was bewolking in de lucht dus men had haast. Regen werd verwacht.
We zaten op het veld achter het zendingshuis. Ze hadden daar nog wat overdekkingen gemaakt (houten palen met een dak van boomschors) vanwege een grote vrouwenconferentie die ze kortgeleden daar gehad hadden.
We begonnen met het zingen van twee liedjes. De pastor van Meru leidde dat.
Daarna hadden ze drie sprekers gepland:
1. Marco
2. De hoofdmeester van het Arammbaschooltje in Mukfi (een verassing voor mij omdat ik dacht dat hij al vertrokken was)
3. Medua(de oudste broer van Katawer, een belangrijk kerkleider).
Medua was er nog niet toen we begonnen, dus die werd opgeschoven tot na de uitreiking van certificaten en de schriftgedeelten.
Zelf hield ik het bij een paar korte bedankjes, allereerst voor de Mukfi mensen dat ze hierheen waren gekomen. En sorry dat ik niet naar hen toe kon. Maar ik dankte hen voor hun liefde dat ze hierheen kwamen. Verder dank voor Koretta en Katawer dat ze het makkelijk voor me gemaakt hebben om hier te wonen, ondanks dat mijn eigen gezin ver weg is. En ten slotte dank aan God voor al het werk dat we konden doen en dat ik hoop dat de kerk gezegend wordt.

2. Werdjer bedankte me namens alle leerkrachten uitvoerig voor alle hulp. En ook de mensen in Nederland die geholpen hebben om dit mogelijk te maken.

Vervolgens de uitreiking van certificaten door Xayma (als voorzitter van de arammba classis) en Katawer als hoofdvertaler.
Daarna kregen alle pastores een kopie van Exodus 19,20 en Galaten. Het was wat rommelig omdat Katawer in sommige gevallen exodus er al had bij gegeven.

3. Medua deed allereerst de groeten aan de kerk in Nederland en de dominees daar. Verder dank voor de mensen die mij geholpen hebben om dit werk te kunnen doen en ook dat zij het mogelijk hebben gemaakt om naar hen heen te komen. Hij is er dankbaar voor namens de arammba kerk omdat het belangrijk werk is voor hen. Verder zei hij nogmaals in het publiek hoe hij zelf door het vertaalde woord gezegend wordt. Het engels gaat niet verder dan het verstand. Om het engels te begrijpen kan hij nu soms de Arammba-vertaling ernaast lezen om te zien wat het nu eigenlijk betekent. Het is voedsel voor de innerlijke (geestelijke) mens. Het helpt hem te groeien in geloof.

Rond half zes was dat klaar. En toen het eten opgeschept was begon het te regenen. Dus iedereen zocht een plekje onder het boomschorsdak waar het niet regende.

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008