Waarom toch dat geschreeuw tegen God? - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Waarom toch dat geschreeuw tegen God? - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Waarom toch dat geschreeuw tegen God?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

29 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

De kasuaris heeft z'n ei in de steek gelaten en ze hebben het ei uit het hok gehaald. (Kasuaris-mannetjes zorgen voor de eieren)
Gistermiddag zijn we gekomen tot H4:15 maar vandaag hebben we een aardige sprong gemaakt (ook al hebben we over vers 16- 21 misschien wel anderhalf uur gedaan. Vers 17 en 18 hebben we zo'n beetje opnieuw vertaald. Er komen veel goede correcties uit de groep. Exodus 19 en 20 doen we niet gezamenlijk. Wel zullen ze het morgen tijdens de
kerkdienst voorlezen. Ik mag dan daarna het woord voeren.

Gisteravond waren we uitgeput na het eten. Ik lag rond 9 uur in bed. Een
groepje mannen was aan het zingen en bidden in de bijbelschool vlak achter het huis. Toen ik naar bed ging was het stil, maar een uur later werd ik wakker gebeden, zo luidruchtig kunnen ze dat. Ik vind het zelf maar niks dat harde geschreeuw tegen God, alsof Hem iets valt af te dwingen. Moeilijk om
in te schatten in hoeverre hier nu nog oude cultuur achter zit of een andere gedachte. Ik ga er even vanuit dat ze dit niet van de zendelingen geleerd hebben.
Hetzelfde vanmorgen. Een man begint rond 5 uur in de ochtend iedereen wakker te schreeuwen. Zijn toon klinkt in mijn oren alsof hij vreselijk kwaad is.
Hij praat ook ontzettend vlug, dus ik vang slechts woorden op. Bush, boom, vrucht, omhakken, groeien, God, christenen....Waar heeft hij het over?
Iemand antwoord hem af en toe rustig terug. Het lijkt alsof hij hem wil
kalmeren. Na een poosje vertrekt de man en begint verderop zijn verhaal. Nou lekker stoom afblazen maar. Als ik die ochtend aan het wassen ben bij de wasplaats komt Katawer en ik begin erover. Ik zeg zo, wat was er aan de hand, was hij ergens boos over? Nee hoor zegt Katawer, dat was een 'hagepreek'. In de open lucht dus. Het was een Arammba uit Ufarua(een dorp vlakbij Morehead) die ook in de workshop zit. Dit was zijn manier om te preken. Mij spreekt het niet zo aan. Wel zet het mij aan het denken, en ik vraag me af hoe
de profeten uit het Oude Testament geklonken hebben. Iemand zoals Jona
bijvoorbeeld, die het oordeel aankondigde.
De workshop begint weer rond een uur of negen. Dit keer geen preek van
Katawer, gewoon wat zingen, bidden en natuurlijk Laudate Dominum. Ze zingen al steeds vlotter mee. Sese plaag ik dat hij de volgende keer het zingen maar moet leiden.

Het is leuk om zo van gedachten te wisselen tijdens de workshop. Met Katawer had ik al heel wat moeite gehad met Gal. 4:15 over het uitrukken van de ogen. Nu stelde ik de vraag in het publiek waarom Paulus dit zei.

Het programma voor de komende dagen staat ook aardig vast. Morgen de rustdag en preken. In de middag met de Mukfi's jullie geluidsopnamen luisteren en misschien wat foto's op de computer kijken met hen en naar jullie bellen.
Maandag dan of het restje afronden of alle correcties gaan verwerken,
certificaten printen en een paar kopien van Galaten. Verder hebben we dan nog misschien tijd om wat aan Romeinen verder te werken.
Iedereen blijft tot dinsdagavond om de workshop met een grote maaltijd af te sluiten. De certificaten worden dan uitgedeeld en mensen kunnen een zegje doen. Ik hoor zo rondom me dat ze allemaal nieuwe dingen hebben geleerd. Galaten is gewoon helemaal supernieuw voor ze. Dat betekent dat het Engels echt niet tot hen doordringt tenzij ze het Arammba erbij hebben. Ik hoop maar dat het tot opbouw van de Arammba kerk mag zijn.


  • 29 September 2008 - 13:43

    Henk IJmker:

    'k Heb wat bij gelezen vandaag Marco en ben onder de indruk van alles wat er gaande is. Geweldig om zo mensen bezig te zien rondom het vertalen van Bijbelgedeelten. Ze hebben er het overbruggen van lange afstanden voor over. Je wordt niet alleen overladen met vlees en ander voedsel maar ook met al die contacten uit jullie vroegere dorp en de mensen uit de kerk en de verschillende hagepredikers en de luidruchtige voorbidders. Weinig privacy! Ik wens je in ieder geval nog een heel goede tijd en ben benieuwd naar hoe het gegaan is met je preek over de 10 geboden. Heel veel sterkte met alle werkzaamheden en het investeren in de contacten met de mensen.
    De zegen van de Heer voor jou en de gemeente om je heen!

  • 29 September 2008 - 20:07

    Kees Van Der Blom:

    Bijzonder om je emotie zo te lezen in je bericht. Het zal altijd enigszins een spanningveld geven wanneer je ziet en hoort dat de vorm van geloofsbeleving in de Arammbacultuur zo heel anders is dan bij ons. Maar worden onze vormen van geloofsbeleving niet ook gekleurd door onze westerse manier van spreken en denken ? Ik begrijp je zorg, maar ook hier in Nederland luister ik met interesse naar andere interpretaties van Bijbelteksten maar blijf ik ook opmerkzaam om te horen wat wordt bedoeld en wat de boodschap is. Het houdt ons allemaal scherp en gericht op elkaar.

    Groet en sterkte met het vertaalwerk. Wel heel divers om van Galaten naar Exodus te switchen en weer terug. Er ligt heel wat tijd tussen.

    Groet aan zwagerKatawer en aan jou.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 47362

Voorgaande reizen:

07 September 2008 - 07 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: