Regen: geen kerk en weinig power. - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu Regen: geen kerk en weinig power. - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

Regen: geen kerk en weinig power.

Door: webmaster

22 September 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Gisteren was het heerlijk om jullie weer te horen. Jammer wel dat de satelliettelefoon de stemmen toch iets vervormd.
Katawer die telt de dagen elke dag voor me af. En hij vindt dat het maar snel gaat. Ik heb niet altijd datzelfde gevoel, maar de
tijd gaat gelukkig wel gewoon door.
De kruidnagelolie(zuiverend en verdovend voor kiespijn, nemen we altijd mee met wattenstaafjes) wordt vooral door Katawer gebruikt. En Faytaw had ook al last van z'n kies. De voet van Sunide(Katawer's zoon die door een slang is gebeten) is even geslonken geweest (hij had
medicijnen van Noyu de medical gekregen), maar nu lijkt het toch weer op te zwellen. Hij blijft erop strompelen. Ik hoop niet dat hij er iets blijvends aan overhoudt.
Mbatawa is zondagavond weer teruggekomen. Z'n vrouw wilde niet mee, dus die blijft in Sedewi. Onderweg is hij twee besi's (naam van een van de vele soorten pijlen, deze heeft een mes-achtig uiteinde) kwijt geraakt omdat er één in de rug van een hert zit (en het hert ging er dus vandoor) en de andere in een
kangaroo. Hij heeft er nog maar één over. Ja, jagen zonder honden dat kan
eigenlijk niet vindt Katawer. Maar vanmorgen wil Mbatawa toch het spoor van dat hert gaan volgen. Dus we beginnen vanochtend alleen en rond half tien komt Faytaw ook er weer bij.

De bel ging gisteravond ook van de kerk. Maar even later begint het te stortgieten. Een echte tropische bui die tot in de nacht is doorgegaan. De kerkdienst ging toen niet door.(niemand kan zich dan immers verstaanbaar maken) Maar vanochtend om 5 uur luidde de bel weer wel. Ik hoor tijdens het ontbijt dat op maandag en woensdagochtend er gebedsbijeenkomst voor de vrouwen is en op dinsdag en donderdagochtend voor de mannen. Verder blijkt deze ochtend dat er geen school is. De lagere school leerkracht (een
Arammba man) zit nog steeds op het eiland Daru. Guni(de Arammba-juf) had kennelijk ook geen zin, want er is ook geen les op de Elementary School. Kristen, Katawer's één na jongste dochter, leek mij teleurgesteld, want ze had haar mooie schoolkleren al aan tijdens het ontbijt. Het ontbijt is vrij zwaar: Een yamsoep met pompoen en een paar stukjes vlees van een bushdier dat Mbatawa had geschoten. Vanacht alleen om vier uur naar de wc. Het was gelukkig gestopt met regenen.
Deze ochtend zit er nog steeds veel bewolking in de lucht en de accu wordt dus nauwelijks opgeladen. In tegendeel, we trekken hem al leeg. Ik hoop dat het vanmiddag toch gaat opklaren. We hadden net weer een flinke bui, maar nu iets van een sprankje zon door de wolken.
Ook heb ik vanmorgen voor het ontbijt (tussen het wassen en het ontbijt heb ik meestal nog een half uurtje of zo) een gesprek met Mbatawa. Hij vertelt mij in het arammba de geschiedenis van Kiriwo. Waar de oude opa's woonden en
dat het basketbalveld vroeger een helikopter landplaats was. Over dee komst van de eerste zendeling en waar zijn eerste huis was en dat hij een nieuwe heeft gebouwd en een landingsbaan. We zijn aan Romeinen 9 gestart. We doen voor de middag 13 verzen. Moeilijk, maar toch telkens weer een bevredigend resultaat als we het Arammba teruglezen.

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008