laatste bezoek, verhalen van vroeger - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu laatste bezoek, verhalen van vroeger - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van zwagermarco - WaarBenJij.nu

laatste bezoek, verhalen van vroeger

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

03 Oktober 2008 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Het vluchtplan is weer veranderd:
Ik heb nog geschreven dat ik dacht laat te worden opgehaald, maar
ik ben vanochtend de eerste. Dus ik zal jullie volgende mail ook niet meer ontvangen.
Ik zal vanuit Rumginae proberen te bellen. Ik heb een lange dag voor de boeg. Wel in een iets groter vliegtuig een A8. Hij gaat van Kiunga - Kiriwa - Dimsisi (om de taalkundig onderzoeker te brengen met wie we vanuit Nederland steeds contact hebben gehad)- Wipim - Daru - Kawito. Verder denk ik dan naar Rumginae,hoop ik.
De reis terug gaat dus beginnen. Gek idee dat ik wel in Daru land en dan weer de hele weg terug moet. Om vervolgens vrijdag weer weg te gaan.

Gistermiddag dus alles afgerond met printen. Was best veel zon. Maar men had haast vanwege het weer. We begonnen al om half vijf met de eindceremonie. Rond half zes was
die afgelopen en het begon te regenen en te onweren. Dus we hebben het eten onder afdakjes gegeten. Die avond kreeg ik nog bezoek van de drie mannen uit Mukfi die (een poging tot) OT-vertaalwerk gedaan hebben,Wadjin, Dusu en Urfu. Wadjin wil graag een woordenboek. Dusu vroeg of ze ons huis niet konden ombouwen tot een vertaalkantoor voor de drie mannen.
Later kwamen ook dominee Yayfe en zijn vrouw Bey op bezoek. We hebben veel over vroeger gesproken. De eerste zendelingen waren Mr. Toyman, Ian Lindsey en een Mrs. Watson. De laatste was een schoolinspectrice en is in oud Serki geweest(waar de mensen van Mukfideben vroeger woonden, NB dorpen werden om allerlei redenen van tijd tot tijd verplaatst). Destijds werd alle scholing gedaan in de Suki-taal (niet verwant met Arammba, geheel andere taalfamilie). Yayfe vertelde dat hij in 1962 geboren is en Bey in 1964. Toen Bey en hij op de lagere school zaten heeft hij haar rokje een keer afgetrokken en in een mango boom gegooid. Ze was huilend
weggerend. Het is dus later weer goed gekomen. Hij zegt dat ze in 1976 zijn getrouwd. Hij heeft in Suki(noordelijk) tot grade 6 gedaan, en wat beroepsonderwijs (met Medua, Katawer's broer, Katawer en andere mannen hier uit dit dorp). Ze leerden onder andere autorijden, motorrijden, met een generator omgaan en met een kettingzaag werken. Later heeft hij daar ook de bijbelschool gedaan in drie jaar en is vervolgens pastor geweest in Gowi en Keru en later terug in Mukfi. Leuk om weer even mijn kennis op
te frissen. Ik volg het veel beter nu in het Arammba; ze weigeren ook
maar een woord Engels tegen me te spreken. Dat is wel leuk, hier in Kiriwa is men dat niet gewend. (ze spraken meestal Engels tegen de zendelingen)
Vanochtend dus veel bewolking. Altijd spannend om te weten of het vliegtuig wel echt komt en kan landen wat het weer betreft. Ik ben dus de eerste op de lijst en zal een lange zit hebben vandaag in het vliegtuig met veel landen en
opstijgen. Ik ben ook bang last van mijn oren te krijgen omdat ik iets van een verkoudheid heb (hebben ze hier allemaal) Alles heb ik nu zo'n beetje weggegeven wat ik weggeven kan. Van Yayfe heb ik een Arammba-tas gekregen. Hij kreeg mijn laken.
Verder krijg ik wat sago mee en twee poten met hertenvlees. Ik hoop dat ze dat in Rumginae kunnen waarderen. Ik hoop vanuit Rumginae te bellen of te mailen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op werkbezoek naar Papoea Nieuw-Guinea Van 7 september tot 7 oktober gaat Marco op werkbezoek bij de Arammba’s. Waarom een werkbezoek? We zijn ontzettend dankbaar dat het werken op afstand mogelijk is. Toch is het belangrijk om ook contact met het veld te houden. Om elke dag achter de computer te zitten vraagt om veel discipline en doorzettingsvermogen. Een werkgbezoek lijkt ons goed om de voortgang van het werk verder te blijven stimuleren, zowel voor onszelf belangrijk als voor Katawer (de hoofdvertaler) en de Arammba mensen. Met aftrek van de reistijd zal Marco zo’n drie weken in het dorp van Katawer verblijven.

Actief sinds 18 Aug. 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 47356

Voorgaande reizen:

07 September 2008 - 07 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: